Mutluyuz: Hayatın İçindeki Gülümseten Anlar
“Mutluyuz” filmi, 2023 yılında İbrahim Büyükak’ın başrol oynadığı ve senaryosunu yazdığı bir Türk komedi filmi olarak yayınlanmıştır. Film, günlük hayatta karşılaşılan basit ve sıradan durumları mizahi bir dille ele alıyor. Büyükak, filmde hem oyuncu hem senarist, hem de yönetmen olarak güçlü bir performans sergiliyor, bu da filmin samimi ve içten havasını yansıtıyor.
Film, İbrahim Büyükak’ın doğal oyunculuk yeteneğini sergilediği ve izleyicilere hayatın küçük anlarında nasıl mutluluk bulunabileceğini hatırlatan bir yapım olarak öne çıkıyor. Mutluyuz, Büyükak’ın kendi imzasını taşıdığı film, mizah anlayışı ve gündelik hayata dair gözlemleriyle dikkat çekiyor.
Başrollerini İbrahim Büyükak ve Yasemin Sakallıoğlu’nun paylaştığı Mutluyuz filmi, boşanma evrelerinde olan bir çiftin hayatını ele alıyor. İki yakın arkadaş olan Ferhat ve Aslı, bir gün sevgilileri tarafından aldatıldıklarını öğrendikten sonra talihsiz bir şekilde terk ediliyorlar. Bir gece, beraber olmaları gerektiğinin farkına varıyorlar. Evliliklerinin üçüncü yılında ise ilişkileri adına işler artık yolunda gitmemeye başlıyor. Ferhat, Aslı’ya tatile çıktıklarını söyleyerek, ilişkilerine iyi gelmesi ve aralarındaki uyumu tekrar yakalamak umuduyla Aslı’yı çift terapisi yapılan bir otele götürüyor. Aslı ile Ferhat’ın başka çiftler ile katıldıkları bu terapi, eski sevgilelerinde olduklarını görünce komik ve eğlenceli bir olay örgüsüne dönüşüyor.
Film, genel olarak bakıldığında modern yaşamın içinde sıkışıp kalan bireylerin, küçük mutluluklar arayışını konu alıyor. Sıradan hayatlar yaşayan ve hayatın ritmine kapılmış insanların, günlük rutinler ve toplumsal baskılar arasında kaybolan bireysel mutluluk arayışlarını mizahi bir dille yaklaşım sağlıyor. Bu bağlamda, film, karakterlerin yaşadıkları çelişkileri, basit ama derin insan ilişkilerini ve hayatta anlam bulma çabalarını inceleyen bir yapıya evriliyor. İbrahim Büyükak, karakterlerin iç dünyalarını ve toplumla olan ilişkilerini büyük bir ustalıkla işliyor. Karakterlerin yaşadığı küçük ama anlamlı anlar, izleyiciye hem komik hem de düşündürücü bir perspektiften filmi sorgulatılmasına neden oluyor. Ancak filmin bazı sahnelerinde, absürt komedinin aşırıya kaçması nedeniyle, espriler geri planda kalıyor. Bu durum, filmin doğal giden akışında eksikliğe neden açıyor. Seyirci, tam ne olduğunu anlamadan, iki karakterin konuşması ya da bir olay anını, abartılı hareketler ve konuşmalar dahilinde filmden kopulmasını sağlıyor. Diğer taraftan bakıldığında filmdeki mizah, yalnızca güldürmeyi amaçlamıyor; aksine, izleyiciyi hayatın sıradan anlarında bile derinlemesine düşünmeye davet ediyor.
Mutluyuz (2023) filmi, günümüz Türk sinemasında sıklıkla karşılaştığımız komedi türüne yeni bir soluk getirme iddiasıyla yola çıkılarak yapıldığı gözleniyor. Bu bağlamda film, popüler olan mizah anlayışının ötesine geçerek, bireyin toplumsal ve psikolojik gerçekliklerini, incelikli bir mizahi çerçeveyle ele almayı hedefliyor.
Ancak bu hedefin ne ölçüde gerçekleştirildiği, filmin genel işleyişindeki eleştiride sorgulanabilir seviyede olduğu görünüyor. Film, ilk bakıldığında normal bir komedi türü gibi görünse de, altında yatan tematik katmanlar, izleyiciyi düşündürmeye yönelik bir yapı sunuyor. Ancak bu yapının, izleyicinin bilinçli olarak deşifre edebileceği bir derinlikte olup olmadığı tartışılır. Çünkü her absürd komedi yapımlarında görünen alt metinler anlaşılamadığı gibi, filmde de anlatılmak istenilen derin düşünceler, seyirciye aktarılmakta eksik kalıyor.
Sinematografik açıdan ele aldığımızda, Büyükak’ın senaryosu, yer yer ironik ve absürd unsurlarla dolu olsa da, unsurları çekim açıları, sinema dilinde yeterince etkili bir şekilde işlendiği görülmüyor. Sahneler arası geçişlerin çok sıradan olması, deniz, gün batımı tarzı sahnelerinin ise klasik açılarla aktarılmış olması, yönetmenlik açısından da belirgin bir görsel stil veya yenilikçi bir anlatı tekniği sunmadığından ötürü, bu konuda da eksik kaldığı görülüyor. Filmin müzikleri ise, filme eğlence katması açısından etkili seçiliyor. Filmin müzik, sahne ve mizah dili eşleştiği aşamaları, filmin farklı bir tarzı deneyip seyirciye göstermek istediği anlaşılıyor. Filmdeki karakterlerin derinlemesine bir psikolojik çözümlemeye tabi tutulmaya çalışıldığı ancak bu yönden başarılı bir şekilde aktarılamadığı ve daha çok karikatürize edilerek yüzeysel bir mizaha hizmet ettiği gözlemleniyor. Bu durum, filmin izleyiciye sunduğu mizahın, uzun vadede kalıcı bir etki yaratamamasına neden oluyor. Dolayısıyla, “Mutluyuz” filminin, hedeflediği eleştirel mizahın ötesine geçerek, derinlikli bir toplumsal analiz sunma konusunda sınırlı kaldığı görülüyor.
Başrollerinde İbrahim Büyükak ve Yasemin Sakallıoğlu’nun beraber oynadıkları bu filmdeki birlikteki uyumlarının ne kadar doğal olduğunu söylemek mümkündür. İki başarılı oyuncu, filmdeki doğallıkları, uyumları ve mizahları sayesinde filmin hem kamera önü hem de kamera arkasında seyirciye eğlenceli ve samimi dakikalar yaşattıkları görülüyor.
Sonuç olarak; “Mutluyuz”, İbrahim Büyükak’ın oyunculuk ve yönetmenlik kariyerinde bir adım olarak değerlendirildiği söylenebilir; ancak filmin, Türk sinemasında kalıcı bir iz bırakacak kadar yenilikçi veya etkileyici olmadığı görülüyor. Film, izleyiciyi anlık olarak güldüren bir yapıya sahiptir, fakat sonrasında aşırıya kaçan absürd tarzları ve derin düşünceleri açıklamaktaki eksikleri tarafından zayıf kalmıştır. Bu açıdan, “Mutluyuz”un, Türk komedi sinemasında özgün bir yer edinme konusunda sınırlı kaldığını söylemek mümkündür.
Mutluyuz: Hayatın İçindeki Gülümseten Anlar